Kişinin yaşadığı maşer içre değeri olan , kapasite, gidişat ve özge davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tüyönetmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara gereğince insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki yaşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğdavranışme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok tanımı kuruluşlabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin fakatçlarına şık ) bileğdavranışme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis gereğince;
· Yetişek bir prosestir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının matlup yönde bileğdavranıştirilmesi fakatçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğdavranışme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç zemin öğesi vardır.
1. Fakatç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek fakatçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tamlık kültürler yürekin özdeşdır. Fakatçların içeriği ve öğrenme yürekin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre gereğince bileğdavranışebilir, fakat sürecin doğbeyı bileğdavranışmez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birhayli filozof ve terbiyeci, eğitimin ne evetğuna dair farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin ikrar edilen ölçün tanımı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğdavranışikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın içre eğitime dair temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğdavranışikliği” ve “süreç” kabil kelimeler eğitimin temel taşlarıdır.
Yetişek, kişi yürekin ömür boyu devam fail bir prosestir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere şık olabileceği kabil istenmedik yönde bile gelişebilir. Yetişek sürecinin davranışletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kabil gelişigüzel bile mümkün. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal yetişek, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal yetişek denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, yetişek merkezleri kabil mekânlarda verilen yetişek formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır yetişek ise informal eğitidir. Yani yetişek yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek bulunmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda ya da kurumlarda belli bir çekim ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal yetişek ise kendiliğinden gelişen ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki fert bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir mekanizma olarak ele kırmızıındığında ise yetişek sisteminin üç zemin ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Pınar; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, donanım, maliyet, personel kabil fiziksel unsurlardır. Süreç; mektep içre gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, yetki, imtihan neticeları kabil matlup davranış bileğdavranışiklikleridir.